شیر توپی بال ولو چیست؟ انواع آن گروه صنعتی سپیانی | kasrasaran

اگر دیسک شناور باشد، شیر توپی شناور را داریم و اگر دیسک ثابت باشد به آن شیر توپی ترونیون می‌گویند. ضمن اینکه شیرهای توپی می توانند، به دلیل ربع گرد بودن و بسته شدن و باز شدن سریع، احتمال ایجاد ضربه قوچ یا واتر همر را در خطوط ما ایجاد بکنند، در حالی که شیرهای کشویی این مشکل را نخواهند داشت. اول اینکه شیرآلات توپی در آب بندی بهتر عمل می کنند، به دلیل اینکه ساخت آنها دقیق تر است، به همین خاطر در محلی که آب بندی مهمتری نیاز داریم، شیرهای توپی بهتر عمل خواهند کرد. در این نوع شیرها، توپی یا بال فقط از سمت بالا مهار شده و توپی می‌تواند توسط جریان سیال کمی در مسیر جریان بازی کند. قابلیت استفاده در خطوط انتقال زیر زمینی (دفنی) – قابلیت استفاده در فشارهای بالا – طول عمر بالا از مزایای این نوع از شیرهای توپی در مقایسه با شیرهای توپی با بدنه چند تکه می‌باشد. بدنه این دسته از شیرهای توپی به روش جوشکاری بهم متصل می‌شوند یک ساختار یکپارچه ایجاد می‌کنند.

شیر توپی بال ولو چیست؟ انواع آن گروه صنعتی سپیانی | kasrasaran

تماس نزدیک بین نشیمن‌گاه‌های شیرهای توپی به چندین روش قابل حصول است. برخی از این ‌روش‌ها که بیشتر مورد استفاده می‌باشند به شرح ذیل است. به علاوه این نوع شیر ها دارای گشتاور کمتری نسبت به مدل فلوتینگ هستند و انرژی کمتری برای باز و بسته کردن توپی نیاز دارند، در نتیجه از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر هستند. از این نظر شیر های توپی در دو دسته فلزی یا نرم (تفلون) قرار می گیرند.

به دو یا سه تکه تقسیم می شود و در انتهای آن توسط اتصالات پیچی به هم محکم می شود. جدا کردن شیر توپی برای تمیز کردن یا نگهداری نیاز به جدا کردن آن از اتصال لوله آن دارد. از شیر های توپی در کاربری ‌های گاز، بخار و هیدروکربن استفاده می شود. شیر های توپی اگر نشیمنگاه فلزی داشته باشند می‌ توانند در خطوط تولید و اتوماسیون صنعتی با فشار و دمای بالا استفاده شوند. همچنین از این شیرها در ترکیب با ابزارآلات دقیق نیز می توان در اتوماسیون صنعتی استفاده کرد.

شیرتوپی از لحاظ بدنه

با تعاریف، انواع، اصول کار و ویژگی های کلیدی آنها آشنا شوید تا درک خود را از این شیرهای ضروری افزایش دهید. Xintai Valve شیرهایی را برای کاربردهای صنعتی تولید و به بازار عرضه می کند. محدوده محصولات آنها شامل یک توپ، دروازه چک، کره زمین، کنترل هوا/اکسیژن، و دریچه های حفاظت از آتش است. علاوه بر این، آنها راه حل های سفارشی را برای برآوردن نیازهای فردی به این سایت نگاه کنید ارائه می دهند. #2 – شیرهای توپی را از حالت کاملاً باز تا کاملاً بسته فقط با استفاده از فشار نامی آنها آزمایش کنید.

شیر توپی چیست و چگونه کار می کند؟

علاوه بر این، اگر شیر در طولانی مدت در موقعیت نیمه باز قرار بگیرد، آسیب می بیند، در حالی که این مسئله برای شیر های کروی (گلوب ولو ها) وجود ندارد. یکی از ویژگی های گلوب ولو ها این است که در صورت استفاده در حالت نیمه باز، احتمال آسیب رسیدن به نشیمن گاه ولو، نسبت به سایر ولو ها بسیار کمتر می باشد. برخی از نمونه های شیر های توپی به یک متوقف کننده یا Stopper مجهز می باشند که اجازه چرخش بیش از 90 درجه دستگیره را نمیدهد و در برخی نمونه های دیگر دستگیره می تواند 360 درجه چرخش داشته باشد. در صورتی که دستگیره در امتداد محور شیر قرار داشته باشد، شیر باز و در صورتی که دستگیره عمود بر محور شیر باشد، شیر بسته است.

  • در  شیر توپی مورد استفاده در صنعت نفت و گاز، ممكن است از عملگرهاي مختلفي به منظور كنترل مستقيم يا از راه دور شير استفاده شود.
  • در یک شیر توپی دستی، ساقه قسمت باز و بسته شدن شیر را به مکانیزم کنترل خارجی متصل می کند.
  • با این کار پاک‌سازی مؤثر مواد رسوب کرده، تعویض نشیمن‌گاه‌ها، آب‌بندی و صیقل دادن خراش‌های کوچک روی توپی، را بدون جدا کردن قطعات از بدنه‌ی شیر را به‌آسانی میسر می‌سازد.
  • در بیشتر موارد از این شیر برای تنظیم دقیق جریان استفاده نمی‌شود زیرا دیگر انواع شیرآلات مانند شیر سوزنی امکان اندازه‌گیری و کنترل دقیق جریان را ممکن می‌سازند.
  • سیال با حداکثر حجم عبور می کند و با افت فشار خیلی کمی مواجه می شود.
  • مادریاراصنعت به منظور سهولت شمادرخریدشیرآلات صنعتی مشاوره و راهنمایی تخصصی رایگان  رافراهیم کرده ایم.

توسط علی جهانی

علی جهانی ملقب به سنیور سئو است