انواع ولو Valve راهنمای آشنایی با انواع شیرآلات صنعتی ساده و رایگان فرادرس مجله‌ | کسری سارانانواع ولو Valve راهنمای آشنایی با انواع شیرآلات صنعتی ساده و رایگان فرادرس مجله‌ | کسری ساران

  • Valve  از تجهیزاتی است که در تمامی قسمت های زندگی افراد به کار می رود.
  • دو نمونه شامل شیرهای روشن/خاموش پنوماتیک سری VA و شیرهای کواکسیال پنوماتیک یا الکتریکی سری VAX هستند که به صورت روشن/خاموش دو طرفه یا سه طرفه موجود هستند.
  • این عامل خارجی می‌تواند از طریق نیروی دست اپراتور و یا یک فعال کننده انجام شود.
  • در مواقعی که با توجه به محیط بهره برداری استفاده از موتور برقی ممکن است باعث آتش سوزی گردد، از هوای فشرده جهت بکارگیری شیرها استفاده می‌شود که به این حالت Air Operator می‌گویند.
  • این نوع شیر به همراه شیر ساچمه ای و زاویه دار جهت جلوگیری از پدیده لرزش در اثر فشار در مسیر خطوط لوله برده می شود.
  • روش باز و بسته شدن این شیرها به این صورت است که قطعه‌ای به نام محور (ساقه) نیروی خارجی را به دیسک وارد نموده و آنرا جابجا می‌نماید. این عامل خارجی می‌تواند از طریق نیروی دست اپراتور و یا یک فعال شیرآلات صنعتی در اصفهان کننده انجام شود. بسیاری از شیرها که در صنایع مختلف به کار می‌روند از این دسته شیرها هستند. به عنوان مثال می‌توان به شیرهای دروازه ای، کروی، پیستونی، دیافراگمی و شیر فشاری اشاره نمود. در یک تعریف کلی می‌توان گفت که شیرهای صنعتی وسیله‌ای به منظور قطع و وصل جریان، تنظیم جریان، انحراف جریان، کنترل فشار و میزان جریان، کنترل ایمنی خطوط لوله و تجهیزات فرایندیاست . از همین روی استفاده صحیح از شیرها در مسیرهای لوله کشی بین تجهیزات و خطوط پایپینگ انتقالی از اهمیت بسزائی در پیش برد فرایندها برخوردار است.

    باترفلای ولو یا شیر پروانه ای (Butterfly Valve)

    مورد دیگر این است که می توان آنها را برای رفع مشکل نشتی که ممکن است در طول زمان ایجاد شود تنظیم کرد، جایی که یک شیر توپی باید تعمیر یا تعویض شود. وقتی که جریان سیال برعکس شود، کره مورد نظر در نشیمنگاه خود نشسته که مانع از عبور سیال به طرف ورودی می شود. یکی از مزایای این نوع شیر یک طرفه استفاده از آن ها در سیالاتی است که ویسکوزیته بسیار زیادی دارند. با توجه به چالش های فوق مشخص شده، شیر های توپی بیشتر در کاربردهای خاموش  کردن (shut off ) استفاده می شود.

    ب) شیر یک طرفه سوپاپی

    شیرهای یک طرفه دیسک هنگامی که به صورت معکوس نصب شده، می تواند به عنوان وکیوم بریکر ( خلاء شکن ) عمل کنند. هنگامی که سیال در جهت رو به جلو حرکت می کند، دیسک در حالت باز، باز می شود تا سیال بتواند عبور کند. هنگامی که جریان مایع در جهت مخالف قرار می گیرد، دیسک نوسان می کند و روی seat قرار می گیرد تا آن را از دست بدهد.

    اجزای اصلی ولو یا شیر صنعتی شامل چه چیزهایی هستند؟

    شیر صنعتی در سیستم ها و فرآیندها برای قطع، وصل و کنترل جریان سیال به کار می رود. با توجه به اینکه شیرهای صنعتی برای هدفهای متفاوتی در سیستم ها نصب می شوند، در مدل های مختلفی طراحی و به بازار عرضه شده اند. در ادامه این مقاله، ابتدا شیرهای صنعتی پرکاربرد را معرفی می کنیم، سپس مزایا و معایب و کاربرد هر کدام از مدل های ذکر شده را بررسی خواهیم کرد. شیر صنعتی که از یک پلاگ که به صورت استوانه‌ای یا مخروطی است استفاده می‌کند و می‌توان با چرخش 90 درجه‌ای شیر را باز و بسته کرد.