خرید سی پی یو و پردازنده گیمینگ 2023 با بهترین قیمت اگزو گیم

این قسمت از رایانه باید بهترین کیفیت را داشته باشد چرا که مهم ترین قطعه در اجزای سخت افزاری رایانه ها و انواع سیستم ها است. در کامپیوتر، سی پی یو درست در قلب دستگاه قرار داشته و به مادربورد متصل است. اگر کیس را باز کنید نمی‌توانید آن را ببینید چرا که یک فن خنک‌کننده رویش قرار دارد چرا که پردازنده به دلیل قدرت زیادی که دارد بدون فن به سرعت دمایش بالا می‌رود و دمای بالا هم دشمن اصلی هر قطعه کامپیوتری است. اما در لپ‌تاپ‌ها جدا کردن سی پی یو تقریبا غیر ممکن است چرا که این قطعه به مادربورد چسبیده شده و مادربورد را هم نمی‌توانید عوض کنید. سی پی یو (CPU) که کوتاه شده عبارت Central Processing Unit به معنای واحد پردازش مرکزی اس، سی پی یو یکی از قطعات حیاتی و مهم کامپیوتر است که از هزاران ترانزیستور که در ابعاد میکروسکوپی هستند تهیه شده است. ترانزیرستور‌ها را می‌توان به صورت دروازه هایی در نظر گرفت که وظیفه کنترل جریان الکتریسیته را در مدارهای مجتمع به عهده دارند.

تشخیص گوشی سامسونگ ساخت ویتنام یا هند؛ کدام کشور بهتر است؟

یکی از فاکتور هایی که کمپانی های سازنده پردازنده همواره توجه زیادی به آن می کنند لیتوگرافی می باشد. لیتوگرافی در واقع فناوری ساختی است که موجب می شود قطعات CPU بر روی سیلیکون جای بگیرند. هرچقدر تراکم جایگیری ترانزیستور ها بر روی پردازنده بیشتر باشد، با پردازنده مدرن تری طرف هستیم. از این رو کمپانی ها سعی می کنند هر ساله لیتوگرافی سی پی یو ها را کوچکتر کنند.

  • تنها عیب پردازنده Core i K اینتل نیاز به کولر قوی است که کمتر از واترکولر 240 میلی متری برای آن پیشنهاد نمی شود.
  • هر دو پردازنده و فن پردازنده دارای یک میزان توان مصرفی TDP مشخصی هستند که با واحد وات (W) نشان داده می شود.
  • Core i7 در انواع دو تا شش هسته‌ای موجود بوده و می‌تواند تا ۱۲ هستۀ مجازی را به طور همزمان پشتیبانی کند.
  • در ادامه، این مشخصه ها، یعنی حافظه Cache، سرعلت عملکرد سی پی یو و هسته های سی پی یو را به شما معرفی می کنیم.
  • سوکت پردازنده، محل قرارگیری CPU بر روی مادربرد می باشد که دارای اقسام مختلفی از گذشته تا حال بوده است.
سی پی یو از دو بخش اصلی «ALU» و «CU» تشکیل می‌شود که هریک وظایف خاص خود را دارند. با توجه به فضای محدود داخل کیس، بهتر است به اندازه و ابعاد فن سی پی یو دقت کنید. به این صورت که اگر ارتفاع خنک‌کننده بیشتر از فضای داخلی کیس باشد، درِ کیس باز مانده و نصب آن با مشکل رو‌به‌رو خواهد شد. بنابراین بهتر است قبل از انجام هر کاری ابعاد و ارتفاع جایگاه سی پی یو را تا بالای کیس خود، اندازه‌گیری کنید. گاهی بر روی پردازنده‌ها نام شرکت سازنده به صورت کامل و گاهی به صورت علائم اختصاری مخصوص شرکت مشخص می‌شود.

با این حال ممکن است در آن واحد چندین نسل مختلف از پردازنده‌های اینتل و ای‌ام دی در بازار موجود باشد. همانند دیگر قطعات کامپیوتر، انتخاب بهترین CPU هم نکات و اصول خود را دارد و بدون شناخت آنها نمی‌توانید بهترین پردازنده را برای کامپیوتر خود انتخاب کنید. در ادامه به مهم‌ترین نکات در انتخاب سی پی یو پرداخته و با هم راهنمای خرید CPU برای کاربران مختلف با نیازهای متفاوت را مرور خواهیم کرد.

پردازنده Intel مدل Core i3 10105

یک آی سی که حاوی یک CPU است، ممکن است دارای حافظه، رابط‌های محیطی، و سایر اجزای یک کامپیوتر باشد؛ این ابزارهای مجتمع در مجموع میکروکنترلر یا سیستم‌های روی یک تراشه (systems on a chip) نام دارند. شما همچنین می توانید با استفاده از کلید های ترکیبی در روی صفحه کلید Windows + Pause را فشار دهید تا پنجره اطلاعات باز شود . پردازنده‌ها برای این که روی مادربرد نصب شوند، از اتصال دهنده‌ای استفاده می‌کنند که به آن سوکت گفته می‌شود. از طرفی مادربردها هم دارای سوکت‌های خاص خود هستند، پس نمی‌توانیم هر پردازنده‌ای را بر روی هر مادربردی نصب کنیم. همانطور که می‌دانید بایوس کامپیوتر وظیفه هماهنگ کردن نرم افزار و سخت افزارها را به عهده دارد.