وقت ط،ت.
این یکی از مانتراهای من است و سعی می کنم زندگی ام را با آن اداره کنم.
از آنجایی که من آژانس بازاریابی دیجیتال کوچک خود را اداره می کنم و فقط یک تیم ناب داریم، این را نیز به یکی از ستون های اصلی خود تبدیل کرده ایم.
بنابراین برای من و برای ما به ،وان یک تیم تعجب آور نیست که اتوماسیون همیشه در صدر لیست اولویت ها بوده است.
همچنین به این دلیل است که من همیشه شیفته فناوری و نوآوری بوده ام و معتقدم پیشرفت چیزی است که ما را به سمت بهتر شدن پیش می برد.
به این ترتیب، من به راههایی برای انجام کارها با رویکردی متفاوت نگاه کردهام.
سفر اتوماسیون من با ماکروها و VBA شروع شد
در آن روزگار، من برای یک آژانس مسافرتی آنلاین بزرگ کار میکردم و کارم راهاندازی ،بوکارهای شریک بود. کار تکراری و خسته کننده ای بود. نوعی کار بی پایان “کپی و ،باندن”.
آن زمان بود که وجود ماکروها را کشف کردم.
برای ،، که چندان آشنا نیستند، ماکروها مجموعه ای از اقدامات هستند که می توانند به ،وان دستورالعمل ثبت شوند.
هنگام پخش، ماکروها به طور خودکار تمام اقدامات و مراحل ضبط شده را دقیقاً به همان ترتیب تکرار می کنند.
یک مزیت این است که می توان آنها را ضبط کرد و در تعداد زیادی از محیط ها استفاده کرد. یکی از رایج ترین موارد استفاده در صفحات گسترده – Excel، Google Sheets و غیره است.
سالها بعد، ما هنوز از ماکروها استفاده میکنیم!
حتی با وجود وظایفی که در اداره آژانس دارم، هنوز از کار با حسابها لذت میبرم – و بهویژه از کار ، با تیم عملیات.
اخیراً مجبور شدیم یک گزارش بزرگ برای یکی از بزرگترین مشتریان خود تکمیل کنیم.
آنها ا،ل را بر هر راه حل دیگری ترجیح می دهند و ما مجبور شدیم چیزی را مهندسی کنیم که بتواند داده ها را جمع آوری کرده و “تمیز” کند، آنها را قالب بندی کند و به روشی روشنگر ارائه دهد.
در حالی که جمع آوری داده ها و ارائه آنها کاملاً ساده بود، “تمیز ،” آن برای حفظ قالب بندی ثابت کمی چالش برانگیز بود زیرا با ده ها هزار ردیف سروکار داشتیم.
اینجاست که ماکروها به کمک آمدند.
مجموعهای از دستورالعملهایی که با استفاده از ویژوال بیسیک (VB) ضبط و اصلاح کردم – ماکروهای زبان داخلی هستند – این کار را نه تنها ممکن کرد، بلکه به تکمیل سریعتر آن و از بین بردن خطر خطای انس، کمک کرد.
اتوماسیون = پول
منظور من دقیقاً این است: اگر زمان پول است و اتوماسیون باعث صرفه جویی در زمان می شود، پس اتوماسیون برابر با پول است.
همه در حالی که مزایای اضافی کاهش احتمال اشتباه در طول فرآیند را فراهم می کند.
به راحتی می توان فهمید که چه چیزی شیفتگی من به اتوماسیون را برانگیخته است.
برخی از شما که این ستون را می خو،د ممکن است حتی با یکی از مقالات قبلی من در اینجا در SEJ برخورد کرده باشید: نحوه استفاده از برگه های گوگل برای ،اش دادن وب و ساخت کمپین.
در حال تکامل به اسکریپت های تبلیغات گوگل
هزاران اسکریپت تبلیغاتی گوگل وجود دارد که توسط برخی از باهوش ترین ذهن های صنعت ما نوشته شده است. Frederick Vallaeys و Daniel Gilbert، فقط برای نام بردن از یک زوج، از جمله ،، هستند که من آنها را پیشگامان واقعی اتوماسیون می دانم!
اما با وجود جست و جوی اینترنت، به طور کلی، چیزی پیدا نکردم که بتواند مشکلم را حل کند.
چرا به یک اسکریپت جدید نیاز داشتیم
مشکل من اینجا بود: در آژانس ما، تعدادی مشتری ،ده فروشی در صنعت تحویل گل داریم که ،ب و کار خود را به صورت آنلاین و از طریق فروشگاه های آجر و ملات خود اداره می کنند.
ما چندین سال است که به بسیاری از این مشاغل در کمپین های تبلیغاتی خود کمک کرده ایم، ما چیزهای زیادی در مورد رفتار مشتری و ال،ای ،ید آنها می د،م.
از این بینشها، ما دریافتیم که مردم معمولاً در روزهای هفته سفارش تحویل گل میدهند، اما در آ، هفتهها به اندازه کافی آسان است که به مغازهها بروید و یک دسته گل تازه بگیرید.
بنابراین معمولاً میتو،م شاهد کاهش هزینه تبلیغات (ROAS) بین بعدازظهر جمعه و یکشنبه بعدازظهر باشیم.
به طور معمول، افراد یکشنبه عصر دوباره آنلاین می شوند و برای دوشنبه سفارش می دهند.
اما علیرغم تمام گامهای شگفتانگیزی که گوگل با استراتژیهای پیشنهاد خودکار انجام داده است (هدف ROAS، به حدا،ر رساندن تبدیلها، و غیره)، ا،ر این مشتریان برای به حدا،ر رساندن عملکرد تبلیغات در آ، هفتهها تلاش میکنند، در حالی که ROAS آنها در ابتدای هفته به اوج خود میرسد. هفته
بنابراین یکی از اقداماتی که انجام دادهایم (مطابق با مشتریانمان) این است که با هدایت دادههای عملکرد آنها، بودجههای متفاوتی را در سطح کمپین به هر روز هفته اختصاص میدهیم.
به ،وان مثال، ما چیزی شبیه به این را برای دوشنبه خواهیم داشت:
روز | پویش | بودجه | وزن |
دوشنبه | نام کمپین 1 | 150.00 دلار | 30.00٪ |
دوشنبه | نام کمپین 2 | 85.00 دلار | 17.00٪ |
دوشنبه | نام کمپین 3 | 162.50 دلار | 32.50٪ |
دوشنبه | نام کمپین 4 | 62.50 دلار | 12.50٪ |
دوشنبه | نام کمپین 5 | 40.00 دلار | 8.00٪ |
جمع | 500.00 دلار | 100.00% |
و بعد برای جمعه به این صورت:
روز | پویش | بودجه | وزن |
جمعه | نام کمپین 1 | 70.00 دلار | 20.00٪ |
جمعه | نام کمپین 2 | 87.50 دلار | 25.00٪ |
جمعه | نام کمپین 3 | 140.00 دلار | 40.00٪ |
جمعه | نام کمپین 4 | 35.00 دلار | 10.00٪ |
جمعه | نام کمپین 5 | 17.50 دلار | 5.00٪ |
جمع | 350.00 دلار | 100.00% |
می بینید که نه تنها بودجه کل کمتری داریم، بلکه وزن بندی بودجه متفاوتی نیز بر اساس کمپین داریم.
ما باید بتو،م بودجه هر کمپین را تغییر دهیم تا هر روز هفته تخصیص متفاوتی داشته باشیم.
در واقع راهی برای خودکار ، فرآیند مستقیماً از Google Ads با استفاده از قو،ن وجود دارد. اگرچه، اگر یک حساب کاربری با تعداد زیادی کمپین دارید، راه اندازی می تواند زمان و تلاش قابل توجهی را ببرد.
به این دلیل که برای بهروزرس، مقدار بودجه، یا باید برای هر کمپین، برای هر روز هفته، یک قانون ایجاد کنیم.
از طرف دیگر، باید برای هر روز هفته یک قانون ایجاد کنیم، اما برای هر کمپین یک خط (عمل) متفاوت.
و مهم نیست که چگونه این کار را انجام می دهید، هر یک از این گزینه ها شما را در برابر اشتباهات در طول مسیر آسیب پذیر می کند.
من فرض کردم که داشتن یک صفحه گسترده با ت،یم بودجه، که در آن تخصیص ها را می توان با استفاده از فرمول های ساده مح،ه کرد، آسان تر خواهد بود، و این امر مستقیماً از طریق یک اسکریپت به پلتفرم وارد می شود.
همانطور که اشاره کردم، به طور کلی اینترنت را جست و جو کردم، اما چیزی شبیه به آن پیدا نکردم.
مطمئناً تعداد انگشت شماری از اسکریپتهای Google Ads وجود دارند که برای مدیریت بودجه نوشته شدهاند، ا،ر آنها برای کنترل هزینهها و محدود ، فرصتهای بیش از حد هزینه، نوشته شدهاند، اما چیزی که مطابق با نیاز مشتریان ما نباشد.
اسکریپت بودجه تبلیغات گوگل را بر اساس روز هفته وارد کنید
کاری که اسکریپت ما انجام میدهد باید تا به حال کاملاً واضح باشد، اما به طور خلاصه، به ما اجازه میدهد از Google Sheet برای تنظیم بودجهها بر اساس حساب و کمپین برای هر روز از هفته استفاده کنیم.
سپس از این اطلاعات برای به روز رس، بودجه روزانه کمپین استفاده می کند.
توجه داشته باشید که این یک اسکریپت در سطح MCC است، بنابراین در صورت نیاز، چندین حساب را می توان از طریق یک سند واحد مدیریت کرد.
از کجا اسکریپت را دانلود و کپی کنیم
استفاده از این اسکریپت کاملا رایگان است و میتوان آن را از Github ما دانلود یا کپی کرد اینجا.
-
اسکرین شات از Github، دسامبر 2022
نحوه استفاده از اسکریپت
برای استفاده از اسکریپت، ابتدا باید یک کپی از برگه Google ایجاد کنید که برای تغذیه اطلاعات بودجه استفاده می شود.
از این طریق می توان این کار را انجام داد ارتباط دادن.
هنگامی که یک کپی از فایل ایجاد کردید، خواهید دید که چهار تب در سند وجود دارد:
- امروز – برگه ای که در آن، اگر بودجه ای برای روز جاری ایجاد شده باشد، نشان داده می شود و اسکریپت داده ها را برای پردازش به روز رس، بودجه از آن می گیرد.
- تخصیص – این برگه ای است که در آن بودجه برای یک، چند یا تمام روزهای هفته تعریف می شود. در اینجا، در صورت نیاز، می تو،د از فرمول هایی برای مح،ه مبالغی که به هر روز هفته، هر کمپین و غیره اختصاص می یابد، استفاده کنید.
- همه چيز – فهرست اصلی تخصیص بودجه. در تئوری، این برگه میتواند اضافی باشد، اما ما آن را اضافه کردیم تا راهی برای بررسی مجدد اینکه بودجهها به درستی ت،یم و تخصیص داده شدهاند، داشته باشیم. مگر اینکه تغییراتی در فرمولها ایجاد شود، این برگه باید حفظ شود، زیرا دادههای موجود در برگه امروز از اینجا درخواست میشوند.
- تغییر گزارش – آ،ین برگه، جایی که تغییرات پس از اعمال ثبت می شوند. اگر تغییری ایجاد شده باشد، در اینجا تخصیص بودجه قبلی و جدید را نشان می دهد.
-
ع، صفحه از Google Sheets، دسامبر 2022
مرحله بعدی نصب اسکریپت است
همانطور که گفته شد، این یک اسکریپت MCC است.
در تبلیغات گوگل، باید به ابزارها و تنظیمات > اعمال توده > اسکریپت ها:
-
اسکرین شات از Google Ads، دسامبر ۲۰۲۲
از آنجا، روی نماد مثبت (+) کلیک کنید تا یک اسکریپت جدید اضافه کنید.
-
اسکرین شات از Google Ads، دسامبر ۲۰۲۲
برای اینکه این اسکریپت به درستی کار کند، باید مطمئن شوید که “تجربه اسکریپت های جدید” فعال است (به بالا مراجعه کنید).
سپس باید چند خط کد را که به طور پیش فرض در سند وجود دارد حذف کنید:
-
اسکرین شات از Google Ads، دسامبر ۲۰۲۲
در این مرحله، میتو،د فایلی را که کپی کردهاید از Gistub ما پیست کنید:
-
اسکرین شات از Google Ads، دسامبر ۲۰۲۲
سفارشی ، اسکریپت
قبل از استفاده از اسکریپت، باید دو متغیر را تغییر دهید. این به اسکریپت اجازه می دهد تا بداند اطلاعات بودجه را از کجا باید تهیه کند و تغییرات اعمال شده را در کجا ثبت کند.
دو متغیر عبارتند از:
- var sheetId = ‘ADD-THE-GOOGLE-SHEETS-ID-HERE’
- var logSheet = SpreadsheetApp.openById(‘ADD-THE-GOOGLE-SHEETS-ID-HERE’).getSheetByName(‘change log’)
در آنجا باید ADD-THE-GOOGLE-SHEETS-ID-HERE را با شناسه برگه Google سندی که قبلاً ایجاد کردید جایگزین کنید:
-
ع، صفحه از Google Sheets، دسامبر 2022
اجرای اسکریپت
شما تقریباً آماده اجرای اسکریپت هستید، اما توجه داشته باشید که قبل از اینکه بتواند هر گونه تغییری ایجاد کند، باید مجوز بدهید:
-
اسکرین شات از Google Ads، دسامبر ۲۰۲۲
هنگامی که از اعتبار خود برای اجازه دادن به اسکریپت برای عمل از طرف شما استفاده کردید، یک پیش نمایش سریع اجرا کنید تا مطمئن شوید همه چیز همانطور که انتظار می رود کار می کند.
در این مرحله، اگر بودجههایی برای روز جاری در برگه Google Sheet با نام «امروز» تخصیص داده شده باشد، هنگام اجرای پیشنمایش اسکریپت چیزی شبیه به این خواهید دید:
-
اسکرین شات از Google Ads، دسامبر ۲۰۲۲
در حالی که در برگه Google Sheet به نام “گزارش تغییرات” چیزی شبیه به این خواهید دید:
-
ع، صفحه از Google Sheets، دسامبر 2022
همه تغییرات به درستی اعمال و ثبت شده است!
آ،ین کاری که باید انجام دهید این است که فیلمنامه را زمان بندی کنید.
بسته به نیازتان، میتو،د به آن اجازه دهید روزانه یا فقط در روزهایی که میخواهید تغییرات را اعمال کند، اجرا شود.
نتیجه
درست مانند سایر اسکریپتهای Google Ads که به طور منظم استفاده میکنیم، این به تیم ما کمک کرده است تا فرآیندها را سادهتر کند و از اتوماسیون برای آزاد ، زمان و منابع استفاده کند.
این امر آژانس ما را قادر می سازد تا روی کارها و وظایف استراتژیک بیشتری تمرکز کند.
امیدواریم، فشار برای نوآوری و یافتن راههای بهتر کار، به همان اندازه که به ما انگیزه میدهد، به شما انگیزه خواهد داد.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: BestForBest/Shutterstock
منبع: https://www.searchenginejournal.com/free-google-ads-budget-script/473454/