آیا MUM گوگل یک عامل رتبه بندی جستجو است؟


در Google I/O 2021گوگل فناوری جدیدی به نام MUM (مدل یکپارچه چند وظیفه ای) را معرفی کرد که از آن به صورت داخلی برای کمک به سیستم های رتبه بندی خود برای درک بهتر زبان استفاده خواهد کرد.

از زمان اعلام، بحث های زیادی در مورد اینکه آیا یا چه زم، MUM به یک عامل رتبه بندی تبدیل می شود، وجود داشته است.

MUM چیست؟

MUM که «نقطه عطف جدید هوش مصنوعی برای درک اطلاعات» نامیده می شود، به گونه ای طراحی شده است که پاسخگویی به نیازهای پیچیده در جستجو را برای گوگل آسان تر کند.

گوگل قول داده است که MUM خواهد بود 1000 بار قدرتمندتر از سلف یادگیری انتقال NLP خود، BERT.

MUM از مدلی به نام استفاده می کند T5تبدیل متن به متن، برای تغییر چارچوب وظایف NLP در قالب یکپارچه متن به متن و ایجاد درک جامع تری از دانش و اطلاعات.

به گفته گوگل، آن‌ها می‌توانند MUM را برای خلاصه‌سازی اسناد، پاسخگویی به سؤالات و کارهای طبقه‌بندی مانند تجزیه و تحلیل احساسات اعمال کنند.

MUM یک اولویت مهم در Googleplex است، بنابراین باید در رادار شما باشد.

ادعا: MUM به ،وان یک عامل رتبه بندی

هنگامی که گوگل برای اولین بار اخبار مربوط به MUM را فاش کرد، بسیاری از ،، که آن را مطالعه ،د به طور طبیعی تعجب ،د که چگونه ممکن است بر رتبه بندی جستجو (به ویژه رتبه آنها) تأثیر بگذارد.

گوگل هر سال هزاران به روز رس، را برای الگوریتم های رتبه بندی خود انجام می دهد، و در حالی که ا،ریت قریب به اتفاق مورد توجه قرار نمی گیرند، برخی از آنها تاثیرگذار هستند.

BERT یکی از این نمونه هاست. در سال 2019 در سرتاسر جهان عرضه شد و مهم‌ترین به‌روزرس، در پنج سال اخیر توسط خود گوگل بود.

و مطمئنا BERT حدود 10٪ از جستارهای جستجو را تحت تأثیر قرار داد.

RankBrain که در بهار 2015 عرضه شد، نمونه دیگری از یک به روز رس، الگوریتمی است که به طور قابل توجهی بر SERP ها تأثیر گذاشته است.

اکنون که گوگل در مورد MUM صحبت می کند، واضح است که متخصصان سئو و مشتری، که به آنها خدمات می دهند باید توجه داشته باشند.

راجر مونتی اخیراً در مورد حق اختراعی نوشت که معتقد است می تواند بینش بیشتری در مورد عملکرد درونی MUM ارائه دهد. اگر بخواهید به آنچه در زیر کاپوت است نگاه کنید، خواندن جالبی است.

در حال حاضر، بیایید در نظر بگیریم که آیا MUM یک عامل رتبه بندی است یا خیر.

[Recommended Read:] راهنمای کامل فاکتورهای رتبه بندی گوگل

شواهد علیه MUM به ،وان یک عامل رتبه بندی

پاندو نایاک، همکار گوگل و معاون جستجو، در معرفی ماه مه 2021 خود برای MUM، روشن کرد که فناوری MUM هنوز در حال اجرا نیست:

«موتورهای جستجوی امروزی به اندازه کافی پیچیده نیستند که بتوانند پاسخ یک متخصص را بدهند. اما با فناوری جدیدی به نام Mul،ask Unified Model یا MUM، به کمک شما برای رفع این نوع نیازهای پیچیده نزدیک‌تر می‌شویم. بنابراین در آینده، برای انجام کارها به جستجوهای کمتری نیاز خواهید داشت.»

سپس، ج، زم، ارائه شده برای زم، که ویژگی‌ها و به‌روزرس،‌های مجهز به MUM فعال می‌شوند، «در ماه‌ها و سال‌های آینده» شد.

وقتی از Google Search Liaison پرسیده شد که آیا وقتی MUM در جستجو فعال شود، صنعت مورد توجه قرار می گیرد یا خیر دنی سالیوان گفت بله.

آیا MUM گوگل یک عامل رتبه بندی جستجو است؟اسکرین شات از توییتر، ژوئن ۲۰۲۲

شواهد برای MUM به ،وان یک عامل رتبه بندی

زم، که RankBrain عرضه شد، تا شش ماه پس از آن اعلام نشد. و ا،ر به‌روزرس،‌ها اصلاً اعلام یا تأیید نمی‌شوند.

با این حال، گوگل در به اشتراک گذاری به روز رس، های تاثیرگذار قبل از وقوع آنها بهتر شده است.

مثلا BERT بود ابتدا اعلام کرد در نوامبر 2018، برای پرس و جوهای ،یسی زبان در اکتبر 2019، و در اوا، همان سال در سراسر جهان در دسامبر عرضه شد.

ما حتی زمان بیشتری برای آماده شدن برای سیگنال تجربه صفحه و Core Web Vitals داشتیم. گوگل آنها را بیش از یک سال قبل از عرضه نهایی در ژوئن 2021 اعلام کرد.

گوگل قبلاً گفته است که MUM در راه است و یک معامله بزرگ خواهد بود.

اما آیا MUM می‌تواند مسئول کاهش رتبه‌بندی بسیاری از سایت‌هایی باشد که در بهار و تابستان 2021 تجربه شده‌اند؟

[Discover:] اطلاعات بیشتر در مورد فاکتور رتبه‌بندی گوگل

پیاده سازی MUM برای بهبود نتایج جستجو

همانطور که قول داده بود، گوگل برنامه های جدید و بالقوه MUM را به صورت عمومی اعلام کرد.

که در ژوئن 2021گوگل اولین کاربرد MUM و چگونگی بهبود نتایج جستجو برای اطلاعات وا،ن را توضیح داد.

با MUM، ما توانستیم بیش از 800 نوع نام وا،ن را در بیش از 50 زبان در عرض چند ث،ه شناسایی کنیم. پس از تأیید یافته‌های MUM، آن‌ها را در جستجوی Google اعمال کردیم تا مردم بتوانند اطلاعات به موقع و باکیفیت درباره وا،ن‌های COVID-19 در سراسر جهان پیدا کنند.»

که در سپتامبر 2021، گوگل راه هایی را به اشتراک گذاشت که ممکن است در آینده از MUM استفاده کند، از جمله روش های جدید برای جستجو با تصاویر و متن – و همچنین صفحه جستجوی بازطراحی شده برای طبیعی تر و شهودی تر ، آن.

که در فوریه 2022، گوگل بینشی ارائه کرد که چگونه RankBrain، تطبیق عصبی، BERT و MUM منجر به درک اطلاعات می شود. در این پست به موارد زیر اشاره شد:

«در حالی که ما هنوز در روزهای اولیه استفاده از پتانسیل MUM هستیم، قبلاً از آن برای بهبود جستجوی اطلاعات وا،ن COVID-19 استفاده کرده‌ایم و راه‌های بصری‌تری برای جستجو با استفاده از ،یبی از متن و تصویر ارائه خواهیم کرد. در گوگل لنز در ماه های آینده. اینها برنامه های بسیار تخصصی هستند – بنابراین MUM در حال حاضر برای کمک به رتبه بندی و بهبود کیفیت نتایج جستجو مانند RankBrain، تطبیق عصبی و سیستم های BERT استفاده نمی شود.

که در مارس 2022، گوگل به روز رس، در مورد نحوه اعمال MUM برای جستجوهای مربوط به یک بحران شخصی ارسال کرد.

اکنون، با استفاده از آ،ین مدل هوش مصنوعی خود، MUM، می‌تو،م به طور خودکار و دقیق‌تر طیف وسیع‌تری از جستجوهای بحران شخصی را شناسایی کنیم. MUM می‌تواند هدف پشت سؤالات افراد برای تشخیص اینکه چه زم، یک فرد نیاز دارد را بهتر درک کند، که به ما کمک می‌کند اطلاعات قابل اعتماد و قابل‌اعتمادتری را در زمان من، نشان دهیم. ما در هفته های آینده استفاده از MUM را برای ایجاد این بهبودها آغاز خواهیم کرد.

بعداً در این پست، گوگل به توضیح اینکه چگونه MUM می تواند نتایج جستجو را بهبود بخشد، ادامه داد.

«MUM می‌تواند دانش را به 75 زب، که روی آن‌ها آموزش دیده است، منتقل کند، که می‌تواند به ما کمک کند حفاظت‌های ایمنی را در سراسر جهان بسیار کارآمدتر کنیم. وقتی یک مدل MUM را برای انجام یک کار آموزش می دهیم – مانند طبقه بندی ماهیت یک پرس و جو – یاد می گیرد که آن را به تمام زبان هایی که می داند انجام دهد.

به ،وان مثال، ما از هوش مصنوعی برای کاهش صفحات اسپم غیرمفید و گاهی خطرناک در نتایج جستجوی شما استفاده می کنیم. در ماه‌های آینده، از MUM برای بهبود کیفیت حفاظت از هر،مه‌هایمان استفاده می‌کنیم و به زبان‌هایی که داده‌های آموزشی بسیار کمی داریم گسترش می‌دهیم. ما همچنین می‌تو،م سؤالات بحران شخصی را در سرتاسر جهان بهتر تشخیص دهیم، و با شرکای محلی قابل اعتماد برای نشان دادن اطلاعات عملی در چندین کشور دیگر کار می‌کنیم.»

حکم ما: MUM می تواند یک عامل رتبه بندی باشد

فاکتور رتبه بندی: احتمالا

در حالی که گوگل هنوز از MUM به ،وان سیگنال رتبه بندی جستجو استفاده نمی کند، به احتمال زیاد در آینده می تواند این کار را انجام دهد.

در پست‌های متعدد درباره MUM در وبلاگ The Keyword، نایاک قول می‌دهد که MUM قبل از اینکه Google آن را در جستجو پیاده‌سازی کند، تحت فرآیندهای آزمایشی دقیق مانند BERT قرار می‌گیرد.


تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو

عوامل رتبه بندی: واقعیت یا داستان؟  بیایید برخی از افسانه ها را از بین ببریم! [Ebook]




منبع: https://www.searchenginejournal.com/ranking-factors/google-mum/

توسط علی جهانی

علی جهانی ملقب به سنیور سئو است