مباحث اي تي

در این باره مطالعه مطلب ” تاثیر برندینگ در سئو ” را سایت entityseo از دست ندهید. با وجود سایتهای فراوانی برای تست عملکرد این فایل، مثل همیشه پیشنهاد ما استفاده از ابزارهای google است. رباتهای گوگل سهم مشخصی را برای گشت و گذار و ایندکس مطالب هر سایت اختصاص می دهند. اگر این مدت را صرف بازدید صفحات بی اهمیت کنند، مطالب و صفحات اصلی شما سرعت ایندکس پایین تری خواهید داشت. هرچند نوایندکس کردن یک صفحه برای پنهان کردن یک صفحه از دید عمومی ممکن نیست ولی اگر نمی خواهید در نتایج جستجو دیده شود، باید نوایندکس کنید. فرض کنید شما خدمات طراحی سایت ارائه می کنید و در قسمت وبلاگتان می خواهید آموزشی را در این باره بنویسید. لطفا نظرات و تجربیات خود را بنویسید و به این مقاله امتیاز دهید. وقتی سایت مپ را در این فایل به گوگل نشان دهید رباتها راه خود را پیدا می کنند. آنها به راحتی می توانند رضایت کاربر از محتوا را درک کرده و محتوا را رتبه بندی کنند. یعنی هربار که به سایت شما می آیند مقدار معینی صفحات را بازدید می کنند و اگر در این مدت تمام صفحات شما بازدید نشد، از سایت می روند و دفعه بعدی که برگشتند ادامه می دهند.

در این بخش مخاطبانی قرار دارند که تا حدودی با کسب و کار و محصولات شما آشنا هستند و برای خرید شک و تردید دارند؛ چرا که آنها نمی دانند کدام محصول برای رفع نیازشان مفید است. تا وقتی که سایت شما نوپا است و صفحات زیادی ندارید، نبودن این فایل مشکلی ایجاد نمی کند اما وقتی سایت شما گسترده تر و تعداد صفحات بیشتر شود، مدیریت crawl budget یا زمانی که گوگل برای ایندکس روزانه سایت شما اختصاص می دهد از اهمیت بالایی برخوردار می شود. از دیگر مواردی که باید برای نوشتن استراتژی تولید محتوا به آن دقت کنید، مشخص کردن کانال توزیع محتوا است. امیدوارم با این مقاله متوجه شده باشید که چطور فایل robots.txt را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. این هدف گذاری باید به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم شود. این دسته از محتواها صرفا برای آگاهی سازی مشتریان از برند و نوع کسب و کارتان نوشته می شود.

نوشتن استراتژی محتوا به شما کمک می کند تا با یک برنامه ریزی مشخص، محتوای کاربر پسند تولید کنید. هدفتان صرفا نوشتن محتوا نباشد، بلکه سعی کنید مانند یک مجسمه ساز آن را از ابتدا و با خلاقیت خود بسازید. اگر از yoast seo استفاده می کنید، از بخش سئو وارد ابزارها شوید، بر روی ویرایشگر فایل کلیک کنید. می تونید با توجه به فایل ایده آل که بالاتر نشان دادیم، این بخش را پر کنید. رعایت این نکات به وب سایت شما کمک میکند تا در صفحه نتایج جستجو نسبت به وب سایتهای دیگر رقبا رتبه بالاتری داشته باشد. شما باید پرسونا هر مخاطب را شناسایی کنید؛ منظور از پرسونا مخاطب، اهداف، علاقه مندی ها، الگوی های رفتاری و شخصیتی افراد است. یکی دیگر از مراحل تعیین استراتژی محتوا، شناخت مخاطبانتان است. در سئو تکنیکال، توجه ویژه به بهینه سازی ساختار وب سایت برای رباتهای گوگل بسیار مهم است. موتورهای جستجو برای رتبه بندی وب سایتها باید فاکتورهای دیگری مانند دادههای ساختار یافته، وجود نقشه سایت و… برای حل بسیاری از مشکلات موجود در وب سایتها به تیمی از توسعه دهندگان یا برنامه نویسان نیاز دارید.

حالا که همه چیز درباره یک فایل robots.txt را می دانید، با هم به مرحله بعدی آموزش برویم. گام بعدی در نوشتن استراتژی محتوا، تحلیل و بررسی رقبا است. کوچک و بزرگ نوشتن حروف disallow یا Allow اهمیتی ندارد اما توجه کنید آدرس url را دقیقا و عینا بنویسید، /photos/ با /Photos/ فرق خواهد داشت. » در پایین آدرس وب سایت خود میتوانید این فایل را مشاهده کنید. محتواهای این قسمت باید کمی متفاوت تر باشد و به اصطلاح money page باشد. نتیجه تست شما کمی زمان می برد تا در این بخش دیده شود اما برای بررسی ارورها و اخطارهای احتمالی حتما یکی دو روز آینده به این صفحه سر بزنید. اگر تاکنون برای سایت یا شبکه اجتماعی خود بدون برنامه ریزی مشخصی محتوا تولید کرده باشید، کمی گیج شده اید. چه محتواهایی تاکنون در سایت منتشر شده؟ اینکه هر مطلبی با چه لحنی، چه رنگ و سایز فونتی و … سئوی تکنیکال همان سئو فنی یکی از موارد بسیار مهم است زیرا قبل از هر گونه اجرا و پیاده سازی هر مدل طراحی مانند استراتژیهای محتوا و استراتژیهای مرتبط با لینکهای خارجی باید در وب سایت انجام شود.

این مشکل با بستن دسترسی موتورهای جستجو به صفحاتی که نیازی نیست به آنها سر بزند، مانند برچسب ها، پوشه قالب، wp-admin، content و … اخیرا یکی از مشتریان سئو سایت ما سوالی درباره اینکه وقتی می گوییم فایل robots.txt شما بهینه نبود و ما این مشکل را حل کردیم، دقیقا از چه چیزی صحبت می کنیم داشت. البته حواستان باشد که در نوشتن این سبک از محتواها مدام از مشتری نخواهید که از شما خرید کند. یعنی در نوشتن یک محتوا علاوه بر در نظر گرفتن شرایط و نیاز فعلی آن زمان، به کاربرد محتوا در آینده هم توجه کرد. یک راه بسیار ساده برای ساخت robots.txt در وردپرس پیش روی شماست. برای مثال فایل های موجود در پوشه پلاگین های وردپرس. اگر وردپرس کار می کنید، فراموش نکنید با بلاک کردن دسترسی رباتها به صفحاتی مانند دسته بندی ها، برچسب ها و آنهایی که آرشیو شده اند سرعت خزیدن و ایندکس کردن موتورهای جستجو در سایت را افزایش می دهید. Robots.txt در واقع یک فایل متنی است که بوسیله آن صاحبان وبسایت ها یا به عبارتی وبمسترها به موتورهای جستجو مانند گوگل می گویند که رباتهای خزنده خود را به کدام صفحات بفرستند و کدام صفحات را نیز ایندکس نکنند.

در طول محتوا از تصاویر یا ویدیو هایی استفاده کنید که به برند سازی شما کمک می کند و معرف برند شما هستند. کسانی که از وردپرس برای طراحی سایت استفاده می کنند، می دانند که در این فولدر تمام فایل هایی که در سایت آپلود می کنیم مثل عکس و ویدئوها، قرار می گیرند. این فایل در ریشه سایت ذخیره خواهد شد، یکی از کاربردیترین ابزارها برای بهبود سئوی تکنیکال وب سایت میباشد. اگر از وردپرس برای طراحی سایت استفاده می کنید، حتما می دانید اگر قصد بستن دسترسی موتورهای جستجو به یک برگه یا نوشته دارید، بهترین گزینه افزونه yoast seo است، اما به طور کلی در CMS های دیگر غیر از وردپرس، بستن یک صفحه بخصوص در سایت با robots.txt به سادگی امکان پذیر است. مثل آموزش استفاده از یک محصول خاص. در مطلب ” ثبت سایت در سرچ کنسول ” به شما آموزش های لازم را داده ایم. از طرفی شما باید مشتری هم جذب کنید؛ بنابراین هدف شما از نوشتن این محتوا، آموزش به مخاطب و جذب مشتری است.

برخی از این عوامل به تجربه کاربر مانند سرعت وب سایتها بستگی دارد. مانند کدهای نشانه گذاری اسکیما که با ابزار گوگل تست می کنیم، تست کردن عملکرد فایل robots.txt نیز فکر بدی نخواهد بود. فایل robots.txt شما یک ابزار قوی برای بهبود سئو سایت محسوب می شود، با این فایل می تونید دسترسی موتورهای جستجو به برخی محتواها را ببندید اما کارهای بهتری هم میشه با این فایل کرد، در ادامه بخوانید. لینک دادن به صفحات دارای خطای ۴۰۴ یا صفحات مرده هیچ فایدهای برای وب سایت شما ندارد و همچنین به سئو و رتبه وب سایت شما آسیب وارد میکند. اگر به تکنیکهای سئو توجه داشته باشید و وب سایت خود را به بهترین نحو بهینه سازی کنید، موتورهای جستجو میتوانند صفحات وب شما را بسیار راحتتر بررسی کنند و در نتیجه رتبه بسیار بهتری به وب سایت شما میدهند. سئوی تکنیکال اساساً زیرمجموعهای از سئو است که با بهینهسازی ساختار صفحه وب و اطمینان به مدیران از اینکه رباتهای گوگل به راحتی میتوانند وب سایت را کراول و نشانکگذاری کنند. هدف اصلی از بهینه سازی فایل robots.txt جلوگیری از دسترسی موتورهای جستجو به برخی صفحات که نمی خواهیم عمومی شوند، است. در صفحه ای که باز می شود، یواست سئو به شما فایل robots.txt را نشان می دهد.

همان طور که می بینید به طور پیش فرض اطلاعات ادمین از نگاه موتورهای جستجو دور نگه داشته می شود. با نصب افزونه yoast seo و هسته وردپرس برخی دسترسی های حساس مانند پوشه wp-admin را به طور پیش فرض با یک خط کد در هد هر فایل می بندد. اگر شما هم طراحی سایت خود را با وردپرس انجام داده اید و هنوز فایل robots.txt ندارید، پس موتورهای جستجو همه جای سایت شما را ایندکس کرده اند (مگر اینکه با yoast seo دسترسی را بسته باشید اما منظور من فولدرهایی مثل uploads است). پس از اتمام این مرحله شما می توانید کلمات کلیدی با ارزش که با آنها رتبه دارید را پیدا کرده و آنها را تقویت کنید. هر چه کاربران از محتواهای سایت رضایت بیشتری داشته باشند، گوگل نیز رتبه سایت شما را افزایش خواهد داد. برای بهبود سئوی تکنیکال وب سایت میتوانید با انجام کارهایی مانند فشرده سازی تصاویر، نصب افزونههایی که سرعت سایت را بهینه میکنند و یا با خرید هاستهایی که سرعت بیشتری دارند، این مشکل را برطرف کنید. اگر وب سایت شما یک لینک خروجی به صفحهای دارد که صفحه آن تغییر یا حذف شده است، موتورهای جستجو در کراول آن با مشکل مواجه میشوند و باعث خطاهای زیادی در پنل جستجو میشود.

پس باید علاوه بر آموزش، کاربر را به خرید سایت یا استفاده از خدمات ترغیب کنید. پس از آنکه موارد بالا را مشخص کردید، باید یک زمانبندی برای انتشار هر محتوا داشته باشید. درست است که هدف از تولید محتوا رفع نیاز کاربر و جلب نظر گوگل است، اما باید برای شما هم سودی داشته باشد. خوشبختانه راههای مختلفی برای هدایت و راهنمایی رباتها وجود دارد و مدیران وب سایتها این توانایی را دارند که تعیین کنند موتورهای جستجو چه صفحاتی را فهرست کنند یا کدام صفحات را کراول نکنند. بیشترین فروش را در کدام محصول یا خدمات دارم؟ اولین قدم در سئو افزایش سرعت وب سایت است، زیرا ممکن است بیشترین تأثیر را بر اعتبار وب سایت و هم در رتبه وب سایت داشته باشد. البته در ویرایش آن باید دقت زیادی داشته باشید زیرا حذف یا افزودن دستور اشتباه به این فایل روی دید وب سایت تاثیر میگذارد. در این قسمت از قیف بازاریابی محتوا، مخاطبانی قرار می گیرند که برای خرید از شما مصمم هستند.

به طور پیش فرض خبری از فایل robots.txt نیست و باید روی گزینه create robots.txt را بزنید. فرض کنید شما در حوزه فروش عطرهای گران قیمت فعالیت می کنید و هدفتان جذب مشتری هایی با وضعیت اقتصادی بسیار خوب است. ابتدا کلمات کلیدی حوزه کاریتان را در گوگل جستجو کنید؛ سپس لینک هایی که در صفحه اول گوگل قرار دارند را بررسی کنید. شما باید ابتدا کلمات مرتبط با حوزه کاریتان را مشخص کرده و سپس با توجه با اهمیت آن، اقدام به تولید محتوا کنید. در این مطلب به شما گفتیم که استراتژی محتوا چیست و چه اهمیتی دارد؟ اهمیت نوشتن استراتژی محتوا چیست؟ با نوشتن استراتژی تولید محتوا قوی و بدون نقص می توانید مخاطبان هدف را جذب کرده و بدون سردرگمی به بازاریابی محتوایی مشغول شوید. مخاطبان چه لحنی را می پسندند؟ اما شناخت مخاطبان چه کمکی به شما می کند؟ حل می شود. با این کار دیگه موتورهای جستجو زمانی که روی سایت شما صرف می کنند یا همان crawl buget را فقط صفحات هدف و ارزشمند شما را ایندکس می کنند. زمانی میتوانید از این فایل استفاده کنید که نمیخواهید موتورهای جستجو یک یا چند قسمت خاص از وب سایت شما را علامت گذاری کنند.

توسط علی جهانی

علی جهانی ملقب به سنیور سئو است