
بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1404
سئو چیست و چرا باید سایتمان را سئو کنیم
وقتی صحبت از سئو و بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو می باشد خیلی ها بر این باور هستند که پس از اینکه برای کسب و کار خود یک وب سایت طراحی کردند حالا می بایست وب سایت طراحی شده را به یک سئو کار یا یک شرکتی که پروژه سئو انجام میدهند بسپارند و معمولا سئو را هم در کلمات کلیدی گذاشتن می شناسند و تصورشان بر این است که می بایست چند کلمه کلیدی به سئو کار بدهند و سایت خود را در عرض 1 تا 2 ماه در صفحه اول گوگل در کلمات کلیدی مورد نظر ببینند. به مجموعه ای از فعالیت ها، عملیات و استاندارد سازی هایی که با هدف نزدیک کردن سایت با الگوریتم گوگل و ارتقای رتبه سایت مان در موتورهای جستجو(مثل گوگل) انجام می دهیم را سئو یا همان SEO می گویند. پس ما باید با استفاده از ابزارهای مربوطه روی وب سایتمان عملیات و شاید تغییراتی را انجام دهیم که سایت ما نیز مشابه این سایتها شده و گوگل سایت ما را هم در رتبه های بالاتر یا همان سوگلی هایش قرار دهد. برای مثال به منظور اجرای یک دستور یا عملیات در یک وب سایت یا سامانه تحت وب، کدنویسی باید به نحوی انجام شود که تعداد رفت و برگشت به سمت سرور بهینه باشد یعنی با کمترین تعداد درخواست، بیشترین تعداد عملیات را انجام گردد، به بیانی دیگر تعداد رفت و برگشت ها به سمت سرور request ها بهینه سازی شود که همین موضوع به مهارت و تجربه برنامه نویس وابسته می باشد.
بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل، بالاترین رتبه یا بیشترین امتیاز را داشته باشید. چرا بهینه سازی برای موتورهای جستجو مفید می باشد. برای مثال شرکت گوگل یک سری استاندارد هایی برای موتور جستجوی گوگل تدوین نموده که اگر وب سایت شما هر اندازه نزدیکتر به استاندارد های معرفی شده از طرف گوگل باشد، اعتماد گوگل نسبت به وب سایت شما و در پی آن امتیاز وب سایت شما نسبت به رقبا افزایش خواهد یافت. یکی از مواردی که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، جلب اعتماد موتور جستجو به سایت شما می باشد. طبق آخرین تحقیقات بیش از ۲۵۰ میلیون جستجو در روز در کشور انگلیس انجام می گیرد. به دلیل اینکه بیش از ۹۰٪ از جستجوهای روزانه در سراسر جهان از طریق این جستجوگر انجام میشود و خب طبیعی است که ما به عنوان قلب تپنده تیم مارکتینگ باید سعی کنیم طبق قوانین و الگوریتمهای این موتور جستجو کار کنیم. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود، از موتورهای جستجو مثل گوگل استفاده می کنند، پس بعنوان مثال، گوگل یک موتور جستجو می باشد، یعنی محلی که شما برای جستجوی عبارت یا خرید یک محصول و …
۹۱ در صد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده می کنند. ۸۷ در صد تمام بینندگان شما از یک صفحه یک وضعیت دارند. ۷۳ در صد معاملات آنلاین به وسیله موتورهای جستجو آغاز می شود. کلمه SEO که مخفف Search Engine Optimization است، به معنی بهینه سازی موتور جستجو می باشد. به بیانی دیگر مفهوم سئو یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. در این مقاله برای فهم بیشتر برخی از شما کاربران که ممکن است درباره سئو اطلاعات زیادی ندارید، به جای واژه “موتور جستجو” ، از واژه “گوگل” که بزرگترین موتور جستجو در دنیاست استفاده میکنیم. موارد ذیل برخی از دلایل این موضوع می باشند: برتر بودن در نتایج جستجو مشتری های زیادی را به دیدار از وب سایت شما دعوت می کند. به این نکته نیز دقت کنید که برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسأله الزامی است که سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرد. یکی دیگر از دغدغههای دانشجویان بحث اعتبار مدرک و قابل ترجمه بودن آن است. به شما توصیه میکنم ادعای برخی از مجموعهها مبنی بر ارائه گواهی قابل ترجمه را باور نکنید، تنها مدارکی که دارای این امتیاز ویژه هستند، مدارک دانشگاهی و آکادمیک هستند و لاغیر.
درباره آیتم های تاثیر گذار در قیمت سئو و به طور کلی هزینه سئوی سایت را نیز در بخش بلاگ سایت میتوانید بخوانید. آیا قصد دارید یک وب سایتی طراحی کنید که تنها چند محصول و خدمات خود را در آن نمایش دهید و یا هدفتان از ابتدا مشخص بوده و از همین شروع کار به فکر سئوی سایتتان هستید و در حال تدوین یک استراتژی می باشید. ابتدا این پادکست را گوش دهید تا در اول قدم با اصول سئو آشنا شوید. اگر شما دانشجویید و به دنبال یادگیری یک مهارت خاص و کاربردی هستید، کارآفرینید و یا مدیریت یک کسب و کار را بر عهده دارید و میخواهید با ورود به بازاردیجیتال و فروش آنلاین، کانالهای مالی خود را افزایش دهید. در این مدت، یکی از بهترین دورههای آموزش تخصصی سئو که نظرم را بیش از سایر دورهها به خود جلب کرد، دوره آموزش سئو آکادمی آمانج بود. من سئو را چند سال پیش به صورت حرفهای شروع کردم و در این مدت سعی کردم همواره دورههای مختلف آموزش سئو را رصد کنم، تا آنجا که برایم مقدور است در سمینارها، وبینارها و جلسات پرسش و پاسخ کارشناسان سئو شرکت کنم و همیشه خودم را بهروز نگه دارم.
را بر طبق قوانین و معیارهای گوگل بر عهده دارد که توضیح هر کدام از این بخشها و وارد شدن به جزئیات آن خارج از این مقاله است. از طرفی شما میتوانید با دانش سئو وبسایت شخصی خودتان را در موضوعی که به آن علاقه دارید و یا به رشته تحصیلی شما مرتبط است راه اندازی کرده و به صورت فریلنس درآمد ریالی و دلاری (ادسنس و پروژههای خارجی) داشته باشید. اگر بخواهیم کمی به عقب تر هم برگردیم شما باید حتی قبل از اینکه اقدام به طراحی سایت نمایید هدفتان را مشخص کنید یعنی باید این سوال را از خودتان بپرسید که انتظار دارید این وب سایت که طراحی شد چه خروجی به شما بدهد؟ سخت افزار مورد نیاز ما چه مواردی است و هزینه تهیه آنها چه مبلغی است و … ۵.۳ بیلیون از وب سایت با هم بر سر رقابت پول هستند، اما واقعیت این این است که فقط کسرهای از یک درصد به صفحه اول گوگل می رسند.
حجم تصاویری که هنگام طراحی سایت در صفحات مختلف وب سایت بکار برده می شود باید بهینه باشد یعنی طراح سایت باید حجم تصاویر را تا جایی که کیفیت آن حفظ می شود به حداقل برساند. طراحی سایت برای هر کسب و کاری حکم دفتر کار مجازی را دارد. در مرحله بعد می بایست هزینه هایی که برای داشتن این منابع در نظر گرفت را محاسبه نماییم برای مثال نیروی انسانی مورد نیازمان به صورت نفر ساعت است یا روز مزد یا حقوق ماهیانه؟ تعداد نیروی انسانی که برای آن باید در نظر گرفت و … یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی که در انتخاب کلاس آموزش سئو و تولیدمحتوا باید به آن دقت کنید، بحث عملی بودن دوره و تعریف پروژههای واقعی برای پیادهسازی آموختهها و ارزیابی نهایی میباشد. ابتدا ببینیم تعریف بازاریابی دیجیتال چیست و سپس به بازاریابی سئو چیست می پردازیم. منظور از بازاریابی دیجیتال یعنی انجام کلیه فعالیت های بازازیابی با استفاده از ابزارهای دیجیتال و اینترنت. با در نظر گرفتن این تعریف، ایمیل مارکتینگ، سئو، گوگل ادز یا گوگل ادوردز، تبلیغات بنری و کلیکی، تبلیغات نیتیو Native و ریتارگتینگ Retargeting و حتی پیامک و SMS نیز جزو بازاریابی دیجیتال محسوب می شود.
برای تشریح این موضوع که عنوان کردیم (سئو سایت از زمان قبل از طراحی سایت شروع می شود) ابتدا باید منظورمان از طراحی سایت بر پایه سئو (SEO Base) را بازگو نماییم. طراحی سایت بر پایه سئو چیست؟ طراحی سایت بر پایه سئو یا طراحی وب سایت سئو بیس (SEO Base) یعنی وب سایت شما از همان ابتدای کار، به نحوی برنامه نویسی و طراحی شود که اصول فنی سئو و زیرساخت های لازم را رعایت نماید. از بحث اصلی دور نشویم، علم بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو (SEO) درباره روشهای فنی مانند عنوان صفحه مناسب، تگ ها و متا تگ ها ، انتخاب کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً تولید محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، اشاره می کند. پس از بررسی این وب سایتهای به اصطلاح سوگلی گوگل، خواهیم دید که اولا با الگوریتم گوگل تطابق بیشتری دارند و دوما آنها هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ محتوایی، هم از لحاظ گرافیک و هم از لحاظ رابط کاربری، هم از لحاظ کیفیت محتوا و هم از لحاظ تعداد کاراکتر های موجود در صفحات و هم از لحاظ خیلی دیگر از شاخص ها و آیتم ها که درباره آنها صحبت خواهیم کرد برتری دارند و به نوعی متفاوت هستند.
شاید بتوان گفت که تقریبا همه افرادی که با وب آشنایی هر چند کمی دارند، حداقل برای یک بار هم که شده واژه سئو SEO را شنیده اند. ولی اگر بخواهیم اصولی و با برنامه ریزی پیش برویم قبل از همه اینها می بایست یک مدلسازی و طرح تجاری تدوین نماییم تا قبل از شروع کار همه جوانب را در نظر گرفته و تا چند سال آینده آن کسب و کار را پیش بینی و برای آن برنامه ریزی نماییم. 2. انجام پروژه سئو اگر به صورت اصولی و حرفه ای آغاز شود، نقطه آغاز آن، از زمان قبل از طراحی سایت شروع می شود نه پس از اینکه وب سایت طراحی گردید. در طراحی سایت و یا بهتر بگوییم برای شروع برنامه نویسی به منظور طراحی یک وب سایت، نحوه کدنویسی باید استاندارد و به صورت اصولی و از همه مهمتر بهینه انجام شود. سئو و بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو یک فراینده پیوسته است که درست از لحظه قبل از طراحی وب سایت شروع می شود و تا هر زمانی که آن کسب و کار یا استارتاپ زنده است ادامه خواهد داشت.
بازاریابی سئو چیست؟ همانطور که در تعریف بازاریابی اینترنتی اشاره کردیم، یکی از همان ابزارهای دیجیتال یا اینترنتی که جهت بازاریابی در فضای آنلاین استفاده می شود، سئو یا بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو است. قبل از اینکه با مفهوم سئو آشنا شوید و بدانید اصلا تعریف سئو چیست ؟ البته قسمت قابل توجهی از این موارد پس از تعریف تسک ها و ریز کردن فعالیت های اجرای طرح بدست می آید که چون بحث اصلی ما این مورد نیست خیلی به جزئیات آن نمی پردازیم. البته باید بگوییم که خیلی هم بیراهه فکر نمیکنند چون متاسفانه خیلی از شرکتهای طراحی سایت و سئو از این عدم آگاهی کارفرما ها و صاحبین وب سایت ها سوء استفاده کرده و از این طریق مبالغ سنگینی از کارفرما ها دریافت می کنند. البته ابزارهایی وجود دارد که این اختلافات را به شما گزارش داده و شما را در صدد مواردی که شامل تغییر شده است راهنمایی می کند. لازم به ذکر است که این استاندارد ها همه ساله در بازه های مشخصی از سال آپدیت یا بروز رسانی شده و توسط گوگل منتشر می شود که وب سایت شما نیز می بایست دائماً با این استانداردها تطبیق داده شده و مواردی که تغییر نموده ویا اضافه شده است در سایت شما لحاظ گردد.
مطالعه ژورنالهای سئو و استفاده از منابع رایگان خارجی نیز سه ایراد اساسی دارند؛ یک این که شما در صورت برخوردن به مشکل یا سوال خاص، منبعی مشخص برای رفع ایرادات خود ندارید دو اینکه سئو انگلیسی در بسیاری از موارد با آنچه که ما در سئو فارسی انجام میدهیم متفاوت سایت entityseo است. حتی اگر شما سئو را به خوبی آموزش ببینید و در پروژههای پایانی خود موفق باشید، بدون نمونه کار ورود شما به بازار کار کمی مشکل است. بازار کار سئو در ایران و جهان چگونه است؟ در این مقاله من میخواهم به صورت خلاصه تعاریف مهم و کلیدی سئو را برای شما توضیح دهم تا با هم به یک زبان مشترک برسیم، سپس با توضیح وظایف یک کارشناس سئو و بازار کاری که پیش روی متخصصان سئوست، معیارهایی که شما برای انتخاب دوره آموزش سئو و تولید محتوای استاندارد باید به آن توجه کنید را برای شما شرح داده و در آخر توصیه و تجربه شخصی خودم را در مورد دوره آموزش سئو با شما در میان بگذارم و به سوالات احتمالی شما با کمال میل پاسخ دهم. در کشور ما نیز به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها مجاب شدند که باید برای بقای خود در بازار داخلی و بهبود فروش محصولات و خدمات خود وارد فضای آنلاین شوند که این مهم، قطعا بدون سئو میسر نخواهد بود.