به ،وان محصول نهایی، برای زبان ،یسی، یک کلمه را پیچیده در نظر می گیریم اگر:
- بیشتر از 7 کاراکتر است و
- این کار را انجام می دهد نه در 5000 کلمه پرتکرار ظاهر می شود و
- این کار را انجام می دهد نه با حرف بزرگ شروع کنید
سپس از رشته های بازخورد زیر برای ارزیابی متن شما به ،وان یک کل استفاده می کنیم:
- خوب (گلوله سبز): شما از کلمات پیچیده زیادی استفاده نمی کنید که خواندن متن شما را آسان می کند.
- خوب (گلوله نارنجی): درصدی از کلمات در متن شما پیچیده در نظر گرفته می شود. سعی کنید از کلمات کوتاه تر و آشناتر برای بهبود خوانایی استفاده کنید.
- بد (گلوله قرمز): مانند گلوله نارنجی، اما برای محتوای سنگ بنا فعال شده است.
بنابراین، چگونه تعریف کنیم که یک کلمه پیچیده است یا خیر؟ به ،وان نقطه شروع، ما از مجموعههای داده از چندین بخش تحقیق استفاده کردیم که شامل شرکتکنندگان بومی و غیربومی است. سپس آزمایش خود را انجام دادیم و مدلی را ایجاد کردیم که می تواند بین کلمات پیچیده و غیرپیچیده بر اساس طول کلمه و میزان رایج بودن آنها تشخیص دهد.
به ،وان مثال، کلمه “معقول” را می توان پیچیده دانست زیرا شرایط بالا را دارد. ما کلماتی را که با حرف بزرگ شروع میشوند حذف میکنیم، زیرا آنها یک جمله را شروع میکنند. یا به افراد، مکان ها، ملیت ها، ،اوین یا رویدادهای خاص اشاره کنید. بنابراین، جایگزینی این کلمات غیرممکن خواهد بود.
خیلی سرراست است. ارزیابی در پسزمینه کار میکند و متن شما را هنگام نوشتن بررسی میکند. یک نماد چشم در کنار بازخورد در نوار کناری خود مشاهده خواهید کرد. با کلیک بر روی نماد، کلمات پیچیده و غیر معمول برجسته می شوند. سپس می تو،د خودتان تصمیم بگیرید که با این کلمات چه کاری می خواهید انجام دهید.
قبلاً، امتیاز آسان خواندن Flesch را داشتیم تا به شما این حس را بدهیم که درک یک متن برای کاربران سطوح مختلف چقدر دشوار است. این به خوبی کار می کند، و ما بسیاری از پست ها را با استفاده از این بازخورد بهینه کرده ایم. اما ما همچنین خود را در حال فکر ، می بینیم: این خیلی عملی نیست، اینطور نیست؟ فرض کنید یک پست با امتیاز رایگان 45 دارید – که خواندن آن دشوار است و میخواهید درک آن را آسانتر کنید. چطور می تو،د این کار را انجام دهی؟ از کجا باید شروع کرد؟ با در نظر گرفتن این افکار، ما در Yoast دور هم نشستیم و ایده هایی برای عملی ، تجزیه و تحلیل خود ارائه کردیم. و محصول نهایی کلمه ارزیابی پیچیدگی بود.
به این دلایل، ما معتقدیم که باید سعی کنید محتوای خود را تا حد امکان در دسترس و آسانتر کنید. البته، همه بدون تأثیر بر پیامی که می خواهید ارسال کنید. با آسانتر ، مطالب خود برای خواندن، آن را به روی طیف وسیعتری از مخاطبان باز میکنید. در عین حال، محتوای آسان برای خواندن بازدیدکنندگان شما را درگیر می کند و باعث می شود مدت زمان بیشتری در سایت شما بمانند.
متوجه خواهید شد که امتیاز سهولت خواندن Flesch دیگر در تجزیه و تحلیل خوانایی موجود نیست زیرا با کلمه ارزیابی پیچیدگی جایگزین شده است. اما نگران نباشید، به این زودی از بین نمی رود. به جای آن، این ویژگی را به تب Insight منتقل کردیم. در اینجا، امتیاز و سایر بینش ها را در مورد محتوای خود، مانند تعداد کلمات، زمان خواندن، و کلمات برجسته در متن خود خواهید یافت. اما با حرکت رو به جلو، از این ارزیابی در تحلیل خوانایی استفاده نخواهیم کرد.
ما یک آستانه تعیین می کنیم 10% برای گلوله سبز برای بازخورد پیچیدگی کلمه. اگر کمتر از 10 درصد از کلمات در متن شما پیچیده باشد، آنگاه می توان متن کلی شما را آسان برای فهم در نظر گرفت. از طرف دیگر، اگر بیش از 10 درصد از کلمات متن شما پیچیده است، به شما توصیه می کنیم از کلمات کوتاه تر و رایج تر استفاده کنید.
چگونه از ارزیابی به نفع خود استفاده کنید
ادوین یک متخصص محتوای استراتژیک است. او قبل از پیوستن به Yoast، سالها مهارت خود را در مجله طراحی وب پیشرو هلند گذراند.