آنچه در ادامه مطلالعه خواهید نمود

تعداد بکلینکها به سایت شما کم است. چون مصرف موبایل در جهان رو به افزایش است و موبایل ها نمی توانند هنوز با سرعت بالا پردازش کنند، گوگل به وب مستران کم کم فشار وارد می کند تا نسخه موبایل خود را هم درست کنند. برخی لینک­ ها خیلی مهمتر از بقیه هستند: لینک از سایت ­هایی که خودشان دارای لینک­ های بسیار زیادی از سایت ­های دیگر هستند، به طور کلی خیلی مهم تر از لینک ­هایی هستند که از سایت­ های کوچک با لینک­ های خارجی کم هستند. دلایل ایندکس نشدن صفحات زیاد است، اما در ادامه به برخی از عواملی که باعث میشوند بعضی صفحات ایندکس نشوند اشاره خواهیم کرد. در این میان, برخی روشها هستند که نه سیاه هستند و نه سفید. برای ایجاد بک لینک نباید از روشهای کلاه سیاه برای اینکار استفاده کرد. سئو کلاه سیاه چیست یکی از سوالاتی است که هر فرد سئوکاری باید از آن آگاه شود و به روشهای متفاوت سئو کلاه سیاه اشراف بدارد. اهداف سئو چیست و چه کاربردی دارد؟ سایت Backlinko میانگین سرعت لود یک میلیون سایت را بررسی کرده است و نتیجه این بوده که همبستگی بین رتبه بهتر سایت و سرعت بالاتر سایت وجود دارد.

به چنین محتوایی که مشابه یا دقیقاً کپی آن در سایت خودتان یا سایت (های) دیگری وجود دارد،Duplicate Content یا محتوای تکراری گفته می شود. خزنده ­ها لینکهای سایت شما را دنبال می­کنند. ”sponsored برای لینکهای حمایت شده است که یک تبلیغ پولی است که در قالب یک نتیجه با رتبه بالا در موتور جستجو ارائه می شود. بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که برای افزایش بازدید سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو یا همان (SERP) استفاده می شود. SEM یا بازاریابی سئو چیست؟ دلیل محبوبیت گوگل چیست؟ گوگل به این اقدام امتیاز بالایی می دهد. گوگل به محتوایی که مشابه یا کپی آن در سایت های دیگر یا حتی سایت خودتان باشد، امتیاز منفی می دهد. به همین دلیل موضوع کل سایت و حتی موضوع همان پست بخصوص برای هر مخاطب باید از لحاظ بلندی یا خلاصه بودن در آن دسته بندی که در نمودار زیر می بینید (به صورت پیشنهادی) قرار بگیرد. کلمات کلیدی همان کلمات و عباراتی هستند که کاربر در نوار جستجوی گوگل وارد میکند، یا به عبارتی دیگر کلماتی هستند که کاربران اینترنت به دنبال آن میگردند. خزنده گوگل بوسیله لینکها از یک صفحه به صفحه دیگر میرود و اطلاعات را ایندکس میکند، بنابراین مهم است که صفحات شما قابل خزیدن و ایندکس شدن توسط گوگل باشد.

زمانی که شما در متن خود کلمات: سامسونگ، اپل، مایکروسافت استفاده کردهاید، موتورهای جستجو تشخیص میدهند که این متن در مورد تکنولوژی است. زمانی که می گوییم میزان ایندکس صفحات برای گوگل مهم است، منظورمان میزان صفحات ایندکسی که محتوای با کیفیت داشته باشد. محتوای بنیادی بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی مهم کسب و کار آنلاین، باید ساخته شود. نه این کار را با سایت های خارجی و نه با سایت های ایرانی انجام دهید. سئو مجموعه فعالیتهایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام میدهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم. در مورد نوع مطلب باید توضیح داد که منظور این است اگر شما در حال تولید صفحه ای برای سایت هستید که قرار است محتوای بنیادی باشد (cornerstone) بحث “محتوای بلند” می تواند در این قسمت مفید باشد. توضیحات متا یا متا دسکریپشن توضیح مختصری در مورد محتوایی است که کاربر در صفحه پیدا خواهد کرد و در صفحه نتایج جستجو گوگل زیر هر لینک نشان داده شده است.

ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول یکی از اقدامات ضروری برای سئو سایت است، همچنین میتوانید لینک نقشه سایت را در قسمت فوتر سایت قرار سایت entityseo دهید. انجام این کار برای خواننده نیز مفید است زیرا قسمت بندی صفحه با استفاده از تگ های H2 و H3 مشخص می شود. اگر به هر دلیل تصمیم گرفتید URL یک یا چند صفحه از سایتتان را تغییر دهید (اول این که اگر واقعاً نیازی به این کار نیست) این کار را انجام ندهید ولی در صورتی که URL صفحه را تغییر دادید، باید از طریق ۳۰۱ redirect انتقال دهید. وقتی کاربران جستجویی را انجام میدهند، موتور جستجو پایگاه داده خود را میگردد تا محتواهایی که به جستجوی کاربر مرتبط است را نمایش دهد، این نمایش دادن بر اساس مرتبط بودن به نیاز کاربر را رتبه بندی میگویند. عموم کاربران علاقهای به کلیک روی لینکهای تبلیغاتی ندارند و مستقیم به سراغ لینکهای بعدی میروند، به همین علت خدمات سئو اهمیت پیدا میکند و برای اینکه سایت تان برای مشتری ارزش بیشتری داشته باشد و به صورت ارگانیک، در صفحه اول جستجو بیاید باید از اصول سئو به صورت آگاهانه استفاده شود و آنها را پیاده سازی کنید.

در سال ۲۰۱۴ گوگل اعلام کرد که سایتهایی که از پروتکل SSL استفاده میکنند رتبه بهتری خواهند گرفت. هدف کاربر از جستجو (Search Intent): اگر درک بهتری از هدف و قصد کاربر از جستجوی یک کلمه داشته باشید می توانید بفهمید کاربر به دنبال چیست چون گوگل نیز به دنبال این است که محتوایی مرتبط با جستجوی کاربر نشان دهد. Organic Traffic یا ترافیک ارگانیک چیست؟ هر چه سایتی در SERP بالاتر باشد، به این معنی است که از نظر گوگل، برای آن کلمه کلیدی جستجو شده، سایت رتبه بهتر و مطالب مرتبط تری دارد.به این نتایج، نتایج ارگانیک (Organic Search) می­ گوییم. لینک­ های داخلی (از سایت خودمان) و هم لینک ­های خارجی( از سایت­ های دیگر) به گوگل در رتبه­ بندی سایت کمک می­ کنند. آن ها در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته در حال گشت و گذار در فضای اینترنت هستند و HTML صفحات را در دیتابیس­ های غول پیکر خود ذخیره می­کنند، به این عمل ایندکس کردن می­ گویند. ۹۳% تعامل انسانها با فضای آنلاین با جستجو در مورتورهای جستجو شروع میشود. در نظر میگیرد و هر تعداد کاراکتر که بتواند در این چارچوب نشان دهد را در صفحه نتایج جستجو نشان میدهد و در غیر این صورت، “…” نشان می دهد.

آنقدر این مسئله به روز شدن سایت مهم است که بعضی از سایت ها در کنار تمام مطالبشان از اخبار نیز استفاده می کنند. هزینه تبلیغات در گوگل پولی است و هزینه آن بر اساس هر کلیکی که یک سایت دریافت میکند از صاحب سایت گرفته میشود، به همین علت آن را تبلیغات کلیکی نیز مینامند. هزینه برای این تبلیغات بسیار متفاوت است و بستگی به میزان رقابت بر سر آن سرچ ترم (Search Term) دارد. سهم بازار هر موتور جستجو را در عکسهای زیر مشاهده میکنید، با توجه به عکسهای زیر میشود متوجه شد که چه نبرد سخت و رقابت مهمی بر سر سه جایگاه اول گوگل خواهد بود. هر چقدر درجه سختی کلمه کلیدی بالاتر باشد گرفتن ربته سخت تر است. نقشه سایت یک فایل با فرمت XML است که با URLهای صفحات یک سایت پر شده و مانند آرشیوی از تمام صفحات و محتویات سایت است که به گوگل می گوید کدام صفحات سایت مهم تر هستند. مانند سئو کلاه سیاه, نمیتوان روش های سئو کلاه سفید را نام برد. این روش خیلی دقیق نیست، با گوگل سرچ کنسول میتوانید بررسی دقیقتری از صفحات ایندکس شده داشته باشید.

تا جایی که امکان دارد ترجیحاً کلمه کلیدی را اول Title Tag به کار ببرید. پست مهمان به پستی گفته می شود که اورجینال باشد (از جایی کپی نشده باشد) ما این را در سایت مقصد قرار میدهیم و در آن لینک به سایت خودمان میگذاریم. حالا کافی است شما پست مهمان را سرچ بزنید. از طرفی دیگر باید نام وب سایت در صفحه جستجوی گوگل حتما باشد و در این حالت است که کاربرد سئو اهمیت پیدا میکند. کلمات کلیدی هم فامیل (LSI Keyword) به موتورهای جستجو کمک میکنند تا کاملا متوجه بشوند که متن شما در مورد چه چیزی صحبت میکند. Long Tail Keyword یا کلمه کلیدی دم دراز به کلمات کلیدی میگویند که بیش از سه کلمه داشته باشند و معمولا واضحتر هستند و رواج کمتری دارند. سختی کلمه کلیدی (keyword difficulty): سختی کلمه کلیدی یعنی رسیدن به نتایج برتر گوگل در این کلمه کلیدی در سئو چقدر دشوار است. بک لینک هایی که follow هستند هم در اعتبار دهی گوگل لحاظ می شوند و هم برندیگ و فروش و رتبه الکسا در پی دارند اما بک لینک هایی که Nofollow هستند فقط در برندینگ و فروش و الکسا تاثیر دارند. نفعی هم که برای سایت مقصد دارد این است که یک محتوای اورجینال و ناب را به صورت رایگان به دست آورده.

در ادامه فاکتورهای سئو On-Page برای کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج گوگل را توضیح خواهیم داد. همچنین بعضی شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک یا نرم افزارهای پیام رسان مثل تلگرام یا اسکایپ هم از Title Tag شما برای عنوان لینکی که به اشتراک گذاشته میشود استفاده میکنند و اگر از گوگل ادوردز استفاده کنید، Title Tag برای عنوان تبلیغ نیز که در بالا یا پایین صفحه نتایج جستجو نشان داده می شود، توسط گوگل استفاده میشود. سوشال سیگنالها یا سیگنال های اجتماعی عبارتند از لایک ها، اشتراک گذاری ها و بازدیدهای پست های رسانه های اجتماعی. خیلی از سایت ها در مورد آن نوشته اند و می گویند که پست مهمان هم با آغوش باز قبول می کنند. اما من تا به حال همچین وبسایتی را در وب فارسی ندیده ام و اگر باشد رپورتاژ آگهی قبول نمی کنند. حتما رپورتاژ های دائمی را فقط قبول کنید نه شش ماهه و یک ساله و لینک Follow باشند. سایت های ایرانی که جایگاه خاصی ندارند و سایت های خارجی معتبر هم قبول نمی کنند و آنهایی که قبول می کنند، باعث میشوند که اسپمرها از آن جا شما را پیدا کنند و برایتان دردسرساز شوند. در این جا در مورد لینک خارجی صحبت می کنیم که از سایت خودمان به سایت دیگری می دهیم.

برای بررسی سازگاری یک سایت با موبایل، میتوانید از گوگل سرچ کنسول در قسمت mobile usability سرعت سایت را بررسی کنید، البته میتوانید از ابزار تست سازگاری با موبایل سایت با عنوان Mobile Friendly Testing Tool که توسط گوگل به صورت رایگان ارائه شده است، استفاده کنید. البته گوگل بینقص نیست و اگر از روشهایی بهره میبریم که گوگل متوجه کلاه سیاه بودن آنها نشده است, دیر یا زود متوجه میشود و اسپم شدن سایتمان را به همراه خواهد داشت. انواع موتور جستجو در دنیا وجود دارد مانند گوگل (Google)، یاهو (Yahoo)، بینگ (Bing)، یاندکس (Yandex) و بایدو (Baidu)، البته موتور جستجو ایرانی هم داریم. با آموزش سئو کلاه سیاه, در عمل فرد مقابل به روشهایی رو میآورد که شاید در کوتاه مدت موجب افزایش موردی مانند ترافیک وبسایت شود؛ اما در بلندمدت سئو کلاه سیاه, مانند انگلی بر تن وبسایت میشود و آن را فلج میکند. تبلیغات PPC (Pay Per Click) یعنی پرداخت به ازای هر کلیک، در واقع نوعی تبلیغات است که پرداخت بر اساس مدت زمان تبلیغ مشخص نمیشود و بازه زمانی که تبلیغ شما وجود دارد میتواند نامحدود باشد.

اولین بار سال ۲۰۰۷ سایت copyblogger بحث محتوای بنیادی را پیش کشید. Title Tag شما عبارت عمومی و کلی نباشد، یعنی آن را برای صفحات مختلف سایت به طور کلی و عمومی انتخاب نکنیم، مثلاً همه صفحات سایت یک Title Tag به صورت پیش فرض نداشته باشند و همچنین همان طور که گفته شد، به کار بردن کلمات کلیدی در Title Tag از این نظر هم اهمیت دارد. مثلاً در یک متن ۵۰۰ کلمه ای، بهتر است بین ۱۰ تا ۲۰ بار کلمه کلیدی به کار برده شود. مثلاً اگر صفحه اول سایت بیشترین PA را داشته باشد، با لینک دادن به صفحات دیگر سایت که برای شما مهم است، می توانید به بهبود رتبه آن صفحه نیز کمک کنید. شما بهتر است هفته ای حداقل ۳ الی ۴ بار سایت را آپدیت کنید. توصیه می شود حداقل یک بار تا حد ممکن در Meta description کلمه کلیدی اصلی نیز استفاده شود. در نظر داشته باشید که اضافه کردن عکس، مقاله، صفحه ، ویرایش پست های قبلی و کامنت گذاری نیز جزء آپدیت حساب می شوند. در پایان محتوا جمله ای به کار برید که مخاطب به کامنت گذاشتن ترغیب شود.

توسط علی جهانی

علی جهانی ملقب به سنیور سئو است